Westerstraat 56, Rotterdam

Educatie

Striptekenen

Striptekenen

arceren | fantasie | perspectief

Kinderen maken een stripverhaal naar aanleiding van een kinderboek, waarbij ze met hun fantasie het verhaal zelf invullen en/of verder afmaken.

Bij deze lessen leren kinderen hoe ze met verschillende kaders en invalshoeken kunnen werken. De strip wordt eerst in schetsvorm gemaakt en vervolgens ingekleurd met aquarelpotlood, waarbij kinderen ervaren hoe het is om met penselen te werken.

Aan details wordt veel aandacht besteed, evenals aan de techniek arceren. De tekst wordt opgeschreven met fineliner.

Woordenschat
Bij elke les schrijven kinderen op papier wat de opdracht is. Daarnaast bespreken we niet alledaagse woorden die bij de les naar voren komen. Doordat kinderen de vakgerelateerde woorden zelf opschrijven, onthouden ze de woorden beter. Hun woordenschat wordt op deze manier spelenderwijs vergroot.


Duur les: 60 - 75 minuten

Locatie: op locatie, leslokaal

Kosten: op aanvraag

Groep: groep 5 t/m groep 8

Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 3 lessen ingekocht wordt. 

Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.

Taalworkshops

Taalworkshops

taal | woordenschat | creatief

De creatieve taalworkshops zijn speciaal ontwikkeld om kinderen op een creatieve manier te stimuleren in hun taalontwikkeling. 

Verrijking van de woordenschat 
Mede door deze creatieve taalworkshops gaan kinderen sneller zelf verbindingen tussen woorden maken. Nieuwe, moeilijke, woorden slaan kinderen op in hun hoofd omdat ze de woorden linken aan iets wat ze zelf getekend hebben. Voor veel kinderen is dit een fijne manier om woorden beter te onhouden in betekenis én manier van schrijven.

Positieve groei leerproces
De taaldrempel wordt lager omdat kinderen nu ook een andere manier weten waarmee ze moeilijke woorden kunnen leren. Hierdoor worden kinderen zelfverzekerder op het gebied van taal. Dit zorgt voor een positieve groei op het gehele leerproces van alle disciplines in het onderwijs én daarbuiten!

Taallessen niet onderschatten
Als een kind achterblijft op het gebied van woordenschat, zal het vaak ook achterblijven met het onderdeel begrijpend lezen. Dit heeft gevolgen voor álle andere schoolvakken. Het aanbieden van taallessen op verschillende manieren is daarom ontzettend belangrijk. 

Letterstempels, aquarelpotloden, ecoline
Tijdens deze workshop gaan kinderen aan de slag met het karakter 'Draakje Blauwneus'. Kinderen tekenen hun eigen avontuur met dit karakter en schrijven daarbij, in een paar regels, waar hun avontuur over gaat. Dit doen ze met diverse tekenmaterialen zoals: aquarelpotloden, letterstempels, lettersjablonen, ecoline, plakkaatverf, diverse soorten papier etc. 


Duur les: 60 - 75 minuten

Locatie: op locatie, leslokaal

Kosten: op aanvraag

Groep: groep 4 t/m groep 8

Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 3 lessen ingekocht wordt. 

Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.

Schilderen met ecoline

Schilderen met ecoline

ecoline | fantasie | techniek

Ecoline is altijd magisch voor kinderen. Je ziet meteen resultaat op het papier. Het zijn felle kleuren en werkt prettig, maar het is niet het meest makkelijke tekenmateriaal om mee te werken en juist dat maakt het voor kinderen weer extra leuk!

Zelf ontdekken en experimenteren
Het werken met ecoline zorgt vaak voor een stukje extra fokus. Door niet alle eigenschappen van ecoline te verklappen en kinderen zelf te laten experimenteren, leren kinderen snel. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je twee kleuren ecoline dicht bij elkaar op het papier aanbrengt? Wat voor effect krijg je als je met verschillende diktes penselen werkt?  


Duur les: 60 - 75 minuten

Locatie: op locatie, leslokaal

Kosten: op aanvraag

Groepen: groep 3 t/m groep 8

Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 3 lessen ingekocht wordt.

Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.
Arceren met potlood

Arceren met potlood

arceren | fantasie | vlakverdeling

De lessen beeldende vormgeving staan voor plezier in creativiteit, gebruik van veel fantasie en het kennismaken met diverse tekentechnieken. 

Bij deze lessen leren kinderen wat arceren is en hoe ze deze techniek kunnen toepassen in hun tekening. Door het toepassen van arceringen zien kinderen, dat er meer 'beweging' in hun tekening komt. Het is altijd mooi om te zien, dat kinderen opeens het kwartje zien vallen en zelf gaan experimenteren met de mogelijkheden van een nieuw aangeleerde tekentechniek.

Prentenboeken
Bij deze opdracht wordt regelmatig gebruik gemaakt van prentenboeken, waarbij kinderen met hun fantasie zelf het verhaal verder invullen. 

Woordenschat
Bij elke les schrijven kinderen op papier wat de opdracht is. Daarnaast bespreken we niet alledaagse woorden die bij de les naar voren komen, bijvoorbeeld 'arceren' of 'perspectief'. Doordat kinderen de vakgerelateerde woorden zelf opschrijven, onthouden ze de woorden beter. Hun woordenschat wordt op deze manier spelenderwijs vergroot.


Duur les: 60 - 75 minuten

Locatie: op locatie, leslokaal

Kosten: op aanvraag

Groep: groep 5 t/m groep 8

Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 3 lessen ingekocht wordt. 

Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.

 

Gewoonte boom

Gewoonte boom

samenwerken | creatief | Stephen Covey

De zeven eigenschappen of gewoonten zoals Stephen Covey ze in zijn boek De 7 eigenschappen van effectief leiderschap beschreef, zijn er niet zomaar zeven op een rij.

Stephen Covey op de basisschool
Mensen die zich de vaardigheden en het gedrag eigen maken dat past bij deze zeven gewoonten, zijn sociaal vaardiger en bereiken meer. Zij ontwikkelen hun talenten en persoonlijkheid optimaal, ze vertonen persoonlijk leiderschap. Om deze vaardigheden goed eigen te maken worden deze al vanaf groep 1 aan kinderen op een speelse manier aangereikt. Dit kan op legio manieren. Meestal wordt hiervoor de metafoor van een boom gebruikt. 

Bij dit kunstproject hebben kinderen van groep 1 tot en met groep 8, een boom van hout, in groepjes, beschilderd met aqrylverf. Tijdens dit proces kwamen alle zeven gewoonten van Stephen Covey op een creatieve wijze aan bod: een plan maken, bedenken welke kleuren je gaat kiezen, samenwerken, elkaar de ruimte geven, elkaars werk bewonderen, iets nieuws leren, luisteren naar elkaar, blij zijn met je kunstwerk.

Volgorde van de gewoonten
Bij de wortels staan de eerste drie gewoonten; zij vormen de basis voor zelfstandig werken op school. Deze gewoonten gaan over jezelf. Ze maken je initiatiefrijk en stevig, geven grip op sociale situaties en laten zien dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt.

De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. Gewoonten 4, 5 en 6 gaan hierover.
Gewoonte 7 gaat over goed voor jezelf zorgen: het vinden van de innerlijke balans.

Eyecatcher
Deze gewoonte boom is een fantastisch 'instrument' om het gesprek over de zeven eigenschappen van effectief (persoonlijk) leiderschap in de klas en in het team op gang te brengen. Bovendien is het een eyecatcher in de school.

Ontwikkelen belangrijke levensvaardigheden. 
Het is leuk om te zien hoe makkelijk kinderen zich termen als proactief en win-win eigen maken.

De 7 gewoonten kunnen met dit educatieve kunstproject een praktisch handvat zijn voor scholen die hun curriculum uit willen breiden met het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. 

Deze opdracht heb ik namens Skills for Kids uitgevoerd op basisschool De Regenboog in Nootdorp.
De constructie is uitgevoerd door meubelmaker Hylke Bijker van Studio2Punt0. 
Bij dit kunstproject is gebruik gemaakt van diervriendelijke penselen en lak op waterbasis.


Duur les: 60 minuten

Locatie: leslokaal

Kosten: op aanvraag

Groep: groep 1 t/m groep 8

Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 2 lessen (per klas) ingekocht wordt.

Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.

Collage

Collage

papier | fantasie |creativiteit

Knippen, plakken en scheuren met veel creativiteit en fantasie, dat is de magie van de collagetechniek. Met een ruime keuze uit kleurige papiersoorten, details uit magazines, kranten e.d. gaan kinderen een collage maken. 

Anders, dan bij andere creatieve kunstlessen wordt er bij deze lessen géén gebruik gemaakt van andere tekenmaterialen.

Schakelklassen
De lessen 'Collage' zijn geschikt voor alle kinderen. Vooral voor kinderen die in een schakelklas zitten zijn deze lessen makkelijk op te pakken.

Fantasie en motoriek
Deze lessen geven een explosie van fantasie en creativiteit met geweldige collage kunstwerken als resultaat. De motoriek bij kinderen krijgt bij deze lessen een extra boost.

Franse oorsprong
Bij deze lessen is het leuk om te vertellen dat het woord collage van het Franse werkwoord coller komt wat plakken of kleven betekent.  

Woordenschat
Bij elke les schrijven de leerlingen op papier wat de opdracht is. Door deze op te schrijven worden nieuwe woorden beter onthouden. Deze manier zorgt spelenderwijs voor de vergroting van hun woordenschat. 


Duur les: 60 - 75 minuten

Locatie: op locatie, leslokaal

Kosten: op aanvraag

Groep: groep 3 t/m groep 8

Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 3 lessen ingekocht wordt. 

Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.