arceren | fantasie | perspectief
Kinderen maken een stripverhaal naar aanleiding van een kinderboek, waarbij ze met hun fantasie het verhaal zelf invullen en/of verder afmaken.
Bij deze lessen leren kinderen hoe ze met verschillende kaders en invalshoeken kunnen werken. De strip wordt eerst in schetsvorm gemaakt en vervolgens ingekleurd met aquarelpotlood, waarbij kinderen ervaren hoe het is om met penselen te werken.
Aan details wordt veel aandacht besteed, evenals aan de techniek arceren. De tekst wordt opgeschreven met fineliner.
Woordenschat
Bij elke les schrijven kinderen op papier wat de opdracht is. Daarnaast bespreken we niet alledaagse woorden die bij de les naar voren komen. Doordat kinderen de vakgerelateerde woorden zelf opschrijven, onthouden ze de woorden beter. Hun woordenschat wordt op deze manier spelenderwijs vergroot.
Duur les: 60 - 75 minuten
Locatie: op locatie, leslokaal
Kosten: op aanvraag
Groep: groep 5 t/m groep 8
Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 3 lessen ingekocht wordt.
Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.
Onlangs hebben we twee keer mogen genieten van de workshops van Maaike. Ze had creatieve ideeën die voor onze bewoners makkelijk uit te voeren waren maar ook leuk en passend bij de doelgroep, zoals placemats maken met plaatjes uit de jaren 60. Maaike neemt daarbij alle materialen mee en legt stapsgewijs aan de groep wat de bedoeling is. De bewoners vonden het heel gezellig!
Als interieurarchitect maken wij veel gebruik visuele beelden in onze projecten. Haar inlevingsvermogen in de doelgroep en klant levert rake beelden op. Een opdracht voor het ontwerpen van een patroon voor akoestische panelen van vilt, hadden de zakelijkheid en het abstractieniveau waar wij naar op zoek waren. Wij worden altijd geprikkeld door haar kijk op de gestelde opdracht. Een fijne partner om mee te werken en te sparren.
Maaike verzorgt voor onze stichting naschoolse activiteiten voor kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar. Dit doet zij met enthousiasme. Ze denkt graag mee en stelt zich flexibel op. Haar illustraties zorgen voor een glimlach op de gezichten van kinderen. Haar voorbereidingen zijn tot in de puntjes verzorgt. Omgang met kinderen is vriendelijk; met oog voor het individu en het proces. Haar aanbod is sinds dit schooljaar ook toegevoegd aan ons cultuurmenu; educatielessen voor de scholen.
Ik ken Maaike van projecten die ze gedaan heeft op de Rotterdamse festivals. Van haar vrolijke, humoristische architectuur kaarten tot en met de kinderworkshops op de Wereldhavendagen, steeds zie je haar liefde voor de stad en die voor dieren terug in haar werk. Het plezier spat er van af, Maaike maakt het gezellig en alle deelnemers vertrekken na afloop met een lach op het gezicht. Maaike maakt blij!
Samenwerken met Maaike betekent vooral veel creativiteit en vrolijkheid. Maaike weet een groep kinderen te inspireren maar ook uit te dagen net een stapje verder te gaan door haar rust en vertrouwen te geven aan de kinderen. Maaike werkt graag gestructureerd binnen 'creatieve chaos' die bij het werken met kinderen 'hoort'. Een betrouwbare, creatieve en fijne collega met kennis van zaken.
Creativiteit en energie vinden altijd hun weg: zo was het niet via het Grafisch Lyceum Rotterdam, maar via een gezamenlijke zakelijke vriend, dat ik kennis heb mogen maken met Maaike Slingerland. Mijn passie, of zelfs mijn liefde, voor mijn werk is gegroeid, daarnaast vooral ikzelf, door de energie van deze bijzondere samenwerking met Maaike. Ik ben erg dankbaar voor deze mooie samenwerking.